De Unie Hasselt-Genk | Een initiatief van

Kunst in de open ruimte

De ROCK show – Heterotopie, plaats van het anders zijn – Gastheer: Erik Odijk

Emile Van Dorenmuseum – Genk

Samen met een breed ensemble van gewaardeerde kunstenaars maakte Erik Odijk opnieuw een pleisterplaats van de villa van Emile Van Doren. De werken spreken vanuit een collectieve ervaring  van reizen, landschap, stenen en het Sublieme. Samen vormen ze de tuinen en het bos rond de villa om tot een niet-alledaagse beeldentuin.

In de tuin van het museum vind je de ‘Verzamelplaats van Gedenkstenen voor Verloren Dierbaren’ (Erik Odijk), de ‘Voorspelmodule’ (Vaast Colson), ‘A meteorite named Erika’ (Erik Odijk) en ‘Een landschap voor de schilder’ van Rudy J. Luijters. Hij deed een aantal ingrepen in de tuin die zich in de komende jaren verder zullen ontwikkelen en dan ook steeds beter zichtbaar worden.

Tot 5 oktober kon je ook in de villa zelf getuigenissen zien van werken die hun oorsprong vinden in het landschap en metamodernistische vertrekpunten. Op 13 september 2014 vond De ROCK show ALTITUDE plaats, een doorlopend programma met rondleidingen, lezingen, performances  en een filmavond rond het thema ROCK – alpinisme, bergtochten, (de inkapseling van) wildernis, vulkanen en meteorieten…

Verzamelplaats van Gedenkstenen voor verloren dierbaren

Een steen als symbool voor een herinnering. Een steen als een ritueel voorwerp om iemand te herdenken. Een verzameling stenen om al die gedachten, herinneringen samen te brengen en te transformeren tot een herdenkingsmonument. In De ROCK show wordt een plek gecreëerd waar die gekoesterde stenen een plaats krijgen. Op die plek wordt de betekenis van die steen eenduidig. Die persoonlijke koestering en fascinatie voor dat ene exemplaar dat ooit opgeraapt of speciaal gezocht wordt, symbool en artefact voor een persoonlijke herinnering aan een gestorven liefde. Die persoonlijke herinneringen geprojecteerd op die sublieme objecten uit de oertijd, bundelen die energie, gevoels-en denkkracht tot een collectieve energie op die plek bij het Emile Van Dorenmuseum in Genk.

Deelnemende kunstenaars in De ROCK show

Deelnemende kunstenaars in De ROCK show: Jean Bernard Koeman, Rudy J. Luijters, Ives Maes, Melanie Bonajo, Jimmie Durham, Franziz Denyz, Vaast Colson, Erlend Williamson, Tom Wolseley, Ania Rachmat, Lara de Moor, PINK de Thierry, François Roffiaen aangevuld met een Filosofensteen en werken uit de collectie van het Emile Van Dorenmuseum, waaronder Emile Van Doren (1865-1949), Joseph Coosemans (1828-1904), Ludovic Janssen (1888-1956), Herman Richir (1866-1942) en Elinor Barnard (1872-1942).

Meer info over de kunstenaars en de kunstwerken: zaaltekst_DeROCK show (pdf)

Idee en samenstelling: Erik Odijk (ism Bernie Deekens)
Voor de coördinatie en productie van De ROCK show worden de kunstenaars bijgestaan door MAP – MakeArtProjects.
Ontwerp drukwerk en billboard Melanie Bonajo: Yvonne van Versendaal

Met dank aan:
Z33, Toneelhuis Antwerpen, EWAF (Erlend Williamson Art Fellowship), Het KröllerUMüller Museum (Filosofensteen), Gemeentemuseum Helmond (PINK de Thierry), Stedelijk Museum Ieper (François Roffiaen), Yvonne van Versendaal (ontwerp) en MAP – Make Art Projects (coordinatie en technische uitvoering), Kristof Reulens en Ann Gielen van het Emile Van Dorenmuseum, Tom van Gestel. En Erik Odijk, samensteller, voor zijn tomeloze energie en betrokkenheid.

Mede mogelijk gemaakt door:
Melotte – Direct Digital Manufacturing

Erik Odijk

°1959, Deventer (NL), woont en werkt in Amsterdam en Nijmegen (NL)

Erik Odijk maakt tekeningen over de natuur en staat vooral bekend om zijn onmetelijk grote werken waar je met je blik doorheen kunt dwalen. Hij bemiddelt tussen het sublieme (het grootse, grove, onordelijke) en het schone (het kleine, gladde, zachte en rijke). Tijdens zijn buitenlandse reizen zoekt Odijk bezielde plekken in de natuur die hij vastlegt met de camera. Het maken van de foto gaat net zo nauwkeurig als het tekenen zelf en is een wezenlijk onderdeel van zijn werk. De foto, die de basis vormt voor zijn tekeningen, krijgt ook steeds vaker een autonome plek binnen zijn werk. Na intensieve selecties van zijn beeldmateriaal vertaalt Erik Odijk die in houtskool- en pasteltekeningen, op zowel groot als klein formaat én zowel in zijn atelier als in-situ.

erikodijk.nl

Duivelstenen

Erik Odijk, gefascineerd door geologie en steenvorming, liet zich onder meer inspireren door de typische duivelstenen in Genk. Dit zijn grote harde zandstenen met grillige vormen. Soms staat er een soort hoefijzervormige afdruk in, die doet denken aan de bokkenpoot van de duivel. Je vindt de duivelstenen aan Kattevennen, in de bossen bij de ingangspoort van het Nationaal Park Hoge Kempen.

Emile Van Doren

Emile Van Doren (°Brussel 1865 / +Genk 1949k) werd geboren in een Brusselse slagersfamilie en studeerde kortstondig aan de faculteit Farmacie aan de ULB. Zonder medeweten van zijn ouders had hij zich namelijk ook ingeschreven aan de Brusselse Academie waar hij zijn definitieve roeping vond en zich specialiseerde in de landschapschilderkunst. Rond 1890 trok Emile Van Doren naar Genk dat op dat moment een bekend schildersoord was voor kunstenaars en schrijvers. Emile Van Doren werd er verliefd, niet alleen op het uitgestrekte Kempische landschap, maar ook op Cidonie Raikem, de uitbaatster van een herberg aan de Stationsstraat. Samen bouwden ze deze uit tot Hotel des Artistes. Van dan af werden de desolate heide, spiegelende en zompige moerassen van Genk en omstreken het exclusieve onderwerp van zijn schilderijen. In 1913 laat Van Doren villa Le Coin Perdu bouwen, uitkijkend over de Molenvijver. Vandaag is hierin het Emile Van Dorenmuseum gevestigd.

Emile Van Dorenmuseum

Het Emile Van Dorenmuseum vertelt het verhaal van het bijzondere schildersoord dat Genk tussen 1840 en 1940 was. Het museum draagt de naam van één van de schilders die Genk na een eerste bezoek voorgoed in zijn hart droeg. Emile Van Doren (1865-1949), een slagerszoon uit Brussel, kwam als student aan de Académie des Beaux-Arts voor het eerst naar Genk, eind jaren 1880. Van Doren verstigde zich enkele jaren later voorgoed in Genk. Hij bouwde er samen met zijn vrouw Cidonie Raikem Hôtel des Artistes uit. Later verhuisden ze, samen met hun dochter Stephanie (Fanny) naar villa Le Coin Perdu, langs de Verloren Kostweg (nu: Henri Decleenestraat). Na de dood van haar vader erfde Fanny Le Coin Perdu. Bij legaat schonk zij in 1956 villa Le Coin Perdu en inboedel aan de stad Genk. In 1976 opende het Emile Van Dorenmuseum zijn deuren. Naast de rijke collectie van Emile Van Doren groeide de museumcollectie de afgelopen jaren verder aan met schenkingen en gerichte aankopen om het verhaal van schildersoord Genk in zijn totaliteit te kunnen vertellen.

www.emilevandorenmuseum.be

 

Over de locatie

Emile Van Dorenmuseum
Henri Decleenestraat 21 – Genk

OPEN: De kunstwerken in de tuin van het Emile Vandorenmuseum zijn steeds toegankelijk. De tijdelijke tentoonstelling in het Emile Vandorenmuseum is gesloten sinds 6 oktober 2014.

De tuin van het Emile Van Dorenmuseum is toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Er is ook een openbare parking voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap.

ROUTE GENK